Er zijn voor kinderen die iets extra’s nodig hebben…
Het was op de kleuterschool tijdens het speelkwartier en ik weet nu nog dat ik dacht: ik wil juf worden, maar eentje die niet altijd komt. En dat is me gelukt.
Op de opleiding voor leerkracht vond ik het op de stagescholen eigenlijk niet zo leuk. Alle kinderen moesten hetzelfde werk doen, op dezelfde manier en de methodes vertelden je wat je moest aanbieden. De kinderen die wat extra’s nodig hadden moesten zich maar aanpassen. Hoe lastig om zo te moeten werken. Ik kan overigens nog steeds niet begrijpen waarom kinderen die verschillen op eenzelfde manier worden onderwezen. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom ik dit veertig jaar later nog steeds tegenkom en ik gefrustreerde kinderen zie omdat ze niet écht gezien en gehoord worden en dus iets moeten doen wat ze nog niet kunnen.
Het keerpunt kwam op het moment dat ik op de school voor kinderen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden (LOM school) stage liep. Het was als een warm bad en ik voelde me als een vis in het water. Sindsdien geniet ik met volle teugen van de kinderen en mijn werk.
Het is met mijn loopbaan uiteindelijk gelopen zoals ik het had gehoopt, voelde en wilde: werken met kinderen met speciale ondersteuningsbehoeften. Ik heb steeds gestreefd naar het werken in een professionele organisatie wil pionieren en ontwikkelen en vernieuwingen niet afdoet met ‘niet evidence based’. Ik houd niet van routines en ‘we doen het altijd zo’. Wanneer iets in de praktijk goed blijkt te werken verdient dit een open blik en acties vanuit kennis en weten wat je doet.
Na 12 jaar groepsleerkracht en remedial teacher in het SBO werd ik gevraagd voor het mee ontwikkelen van de Ambulante Begeleiding en terugplaatsing vanuit het SBO naar het basisonderwijs. Passend bij die taak was ik lid van het adviesteam rondom bovenschoolse begeleiding en plaatsing SBO. Ook verzorgde ik samen met een collega workshops en lezingen rondom “terugplaatsing SBO-BaO” en Handelingsgerichte Procesdiagnostiek HGPD.
Er zijn voor kinderen die iets extra’s nodig hebben …. Het werd een leven lang werken en leren met kinderen, hun leerkrachten, ouders en professionals. Maar eerlijk is eerlijk, de echte inspiratie kwam van professionals en pioniers van buiten het onderwijs.
Tegenwoordig ligt voor mij de prioriteit bij het opleiden van professionalsals Practitioner of Expert Wereldspelonderzoek.

Meer weten?
Voor contact klik op contact met Ine
hier vindt u info over mijn loopbaan, opleidingen en meer
https://www.facebook.com/passendleren/
Karin Hilkens, Centrum CCC werk ik samen. We verzorgen info avonden en workshops voor onderwijsprofessionals
Ik sta geregistreerd bij o.a.:
- Instituut Kind in Beeld als Opleider Expert-onderzoeker Visueel Leren, Opleider Trainer Leren leren Methode
- Integrale Kindertherapie Carla van Wensen als Coach KinderBrein &Bewegen en Coach Kind in Evenwicht (KIE)
- Contextueel-Systemisch coach, Oplossingsgerichte Coach & Opvoedcoach Instituut Tea Adema
- PopTalk coach
- Op de Kaart coach
- Bal-A-Vis-X trainer
- 2 Hands4Kids onderzoeker en coach
- LBBO (Landelijke beroepsgroep begeleiders onderwijs)
- LBRT, landelijke beroepsgroep remedial teachers
- Methode B en D Weerbaarheid. Bertha Verschueren
- CRKBO