Er zijn voor kinderen die iets extra’s nodig hebben…

Het was op de kleuterschool tijdens het speelkwartier en ik weet nu nog dat ik dacht: ik wil juf worden, maar eentje die niet altijd komt. En dat is me gelukt. 

Op de opleiding voor leerkracht vond ik het op de stagescholen eigenlijk niet zo leuk. Alle kinderen moesten hetzelfde werk doen, op dezelfde manier en de methodes vertelden je wat je moest aanbieden. De kinderen die wat extra’s nodig hadden moesten zich maar aanpassen. Hoe lastig om zo te moeten werken. Ik kan overigens nog steeds niet begrijpen waarom kinderen die verschillen op eenzelfde manier worden onderwezen. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom ik dit veertig jaar later nog steeds tegenkom en ik gefrustreerde kinderen zie omdat ze niet écht gezien en gehoord worden en dus iets moeten doen wat ze nog niet kunnen. 

Het keerpunt kwam op het moment dat ik op de school voor kinderen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden (LOM school) stage liep. Het was als een warm bad en ik voelde me als een vis in het water. Sindsdien geniet ik met volle teugen van de kinderen en mijn werk. 

Het is met mijn loopbaan uiteindelijk gelopen zoals ik het had gehoopt, voelde en wilde: werken met kinderen met speciale ondersteuningsbehoeften. Ik heb steeds gestreefd naar het werken in een professioneel team dat wil pionieren en ontwikkelen want ik houd niet van routines en ‘we doen het altijd zo’. Na 10 jaar groepsleerkracht in het  SBO in verschillende groepen heb ik gekozen voor het vak van Remedial Teacher in het SBO. De ambities stopten niet en  werd ik gevraagd voor het mee ontwikkelen van de Ambulante Begeleiding en terugplaatsing vanuit het SBO naar het basisonderwijs. Dit proces kon ik goed volgen en vanwege de taak van ambulant Begeleider  en pedagogisch-didactisch onderzoeker ten behoeve van het Multi Disciplinair Overleg.  ook verzorgde ik samen met een collega workshops en lezingen rondom “terugplaatsing SBO-BaO” en Handelingsgerichte Procesdiagnostiek HGPD.  

Er zijn voor kinderen die iets extra’s nodig hebben …. Het werd een leven lang werken en leren met kinderen, hun leerkrachten, ouders en professionals. Het leverde fantastische ontmoetingen en inspiratie op want overal kwam ik mensen met dezelfde passie tegen.  Als begeleider op vier verschillende SBO scholen, de Leonardoschool, de ambulante dienst van Buitengewoon en SSOE. Maar eerlijk is eerlijk, de echte inspiratie kwam va professionals en pioniers van buiten het onderwijs

Sinds 2014 heb ik een kleinschalige praktijk voor kleine en grote mensen. Voor diegenen die hun hand uitreiken en vragen “doe je even met me mee zodat ik ga (be) grijpen en het zelf leer doen?”

Mijn hoofdtaak ligt hier bij Onderzoek & Advies waarbij het Werelspelonderzoek altijd de start is voor probleemoverzicht- inzicht en – uitzicht

 

Meer weten?
Voor contact klik op contact met Ine

LinkedIn logo PNGhier vindt u info over mijn loopbaan, opleidingen en meer 

 All Logos: Facebook Logo   https://www.facebook.com/passendleren/ 

Contact | Centrum CCC Karin Hilkens, Centrum CCC werk ik samen. We verzorgen info avonden en workshops voor onderwijsprofessionals

 

Ik sta geregistreerd bij o.a.:

  • Instituut Kind in Beeld als Opleider Expert-onderzoeker Visueel Leren, Opleider Trainer Leren leren Methode
  • Integrale Kindertherapie Carla van Wensen als Coach KinderBrein &Bewegen en Coach Kind in Evenwicht (KIE)
  • Contextueel-Systemisch coach, Oplossingsgerichte Coach & Opvoedcoach  Instituut Tea Adema
  • PopTalk coach
  • Op de Kaart coach
  • Bal-A-Vis-X trainer
  • 2 Hands4Kids onderzoeker en coach
  • LBBO (Landelijke beroepsgroep begeleiders onderwijs) 
  • LBRT, landelijke beroepsgroep remedial teachers
  • Methode B en D Weerbaarheid. Bertha Verschueren
  • CRKBO